Ropojana

Góry Miejsca

Ropojana jest dobrym miejscem na rozpoczęcie przygody z Prokletijami. Jest to piękna dolina przez którą płyną rzeki Skavkač oraz Grlja. Otoczona jest z obu stron ostrymi i strzelistymi szczytami. Znajduje się tutaj m.in. Vodopad Grlja czy Oko Skakavice. Stanowi świetną bazę wypadową w masyw Kolac, Maję Rosit, do doliny Buni Jezerce czy na Maja Jezercë.

Dolina Ropojana

Dojazd

Dostanie się do Gusinje nie powinno stanowić większego problemu.

Trasa przez dolinę

Do Vusanje prowadzi droga asfaltowa z Gusinje, ale postaram się opisać ciekawszy wariant przejścia całej doliny wraz z atrakcjami, jakie oferuje, ok. 12 km w jedną stronę.

Startujemy w Gusinje, zamieszkałym przez zaledwie 1700 osób. Na przełomie XIX/XX w. miasto było zdominowane przez Albańczyków, aspirujących aby Gusinje przyłączyć do państwa albańskiego w 1912 r. Znajduje się tu meczet z XVIII wieku z drewnianym minaretem. 70% mieszkańców stanowią Boszniacy (sic!). Boszniacy mają słowiański rodowód, ale przeszli na islam w różnych okresach niewoli tureckiej.

Źródła Alego Paszy (Ali pašini izvori)

Z Gusinje wychodzimy drogą asfaltową w kierunku Vusanje. Na rozstaju (ok. 1.5 km od miasta, (42.552758°N, 19.831106°E)) skręcamy w prawo, do Źródeł Alego Paszy, czyli Ali pašini izvori. Są to przelewające się rozlewiska czystej wody. Wygląda ciekawie, niestety wokół pobudowane są domy. Podobno co roku mieszkańcy Plavu zbierają się przy źródłach. Warto wspomnieć, że Ali-paša Šabanagić był pochodzącym właśnie z Gusinje urzędnikiem osmańskim.

Dalej idziemy ścieżką przy skałach, z prawej strony doliny. Następnie schodzimy dróżką do Gerani, przy Dolnym Vusanje, przez które płynie rzeka Grlja. Do Gornje Vusanje możemy iść, cofając się w lewo do drogi asfaltowej, jednak zachęcam iść wgłąb doliny (w prawo) aż do płytkiego, ale jakże urokliwego jeziorka (42.525403°N, 19.836458°E), które zasilane jest wodą wypływającą spod pobliskich skał.

Jeziorko w Dolnym Vusanje

Idąc dalej ścieżką w górę, wchodzimy do lasku. Wędrując z prawej strony bardzo wąskiego i stromego kanionu, którym płynie rzeka Grlja dochodzimy do granicy drzew. Aby dotrzeć do wodospadu Grlja musimy skręcić w lewo.

Wodospad Grlja (Vodopad Grlja, (42.522894°N, 19.841567°E)) wpada do wydrążonego w białej skale, głębokiego kanionu. Trzeba mieć na uwadze, że pod koniec lata płynąca na powierzchni rzeka zasilająca wodospad wysycha.

Dochodząc do widocznej stąd drogi znajdziemy się na końcu wsi Gornje Vusanje. Jest tu malutki meczecik z drewnianym minaretem oraz niepozorny sklepik, spod którego startuje ścieżka w kierunku Zlej Kolaty.

Malutki meczet z drewnianym minaretem, Vusanje

My jednak podążamy drogą dalej, wgłąb doliny, po jej lewej stronie (nie przechodzimy przez nowopowstały most na prawą stronę doliny).

2 km dalej powinniśmy z prawej strony drogi zobaczyć płaski kamień z czerwoną strzałką i napisem Oko Skakavice. Warto zboczyć w dół by zobaczyć to piękne jeziorko.

Masyw Karanfili (wyższy o ponad 1200 metrów!), Ropojana

Przechodzimy przez całą dolinę, mijając po drodze rozwidlenie na Maję Rosit, a później w kierunku Buni Jezerce. Już pod koniec wchodzimy w gęstszy las i po krótkim podejściu ukazuje się naszym oczom w zależności od pory roku jezioro Ropojansko/Čemerikino lub jego wyschnięte koryto. Znajduje się tam granica albańska i de facto koniec doliny. Zarówno z lewej jak i prawej strony wznoszą się nad nami, niemal 1000 metrów wyżej, ostre i strzeliste szczyty (m.in. masyw Karanfili z prawej).

Zainteresował Cię ten wpis? Może warto podzielić się nim z innymi?

Tagi: Albania, Czarnogóra, góry, Prokletije, Ropojana

Czarnogóra - mapa topograficzna (Prokletije)

1:25 000 | Jugosławia, 1980 r.

Precyzja, z jaką te mapy została odrysowane, robi wrażenie. Dokładając do tego bardzo dobrą skalę otrzymujemy, mimo roku wydania, zdecydowanie najlepsze mapy, z jakimi możemy udać się w te rejony. Poziomice co 10 metrów.

Pobierz arkusze: Plav (4.4 MB), Gusinje (3.1 MB), Jezerce (3.8 MB), Dragobija (3.0 MB).

Prokletije - planinarenje i biciklizam

1:50 000 | Kartografija Huber doo, Beograd

Mapa sfinansowana przez niemiecki GTZ, obecnie GIZ (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) na polecenie Niemieckiego Ministerstwa ds. Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju. Są współrzędne, siatka UTM, na odwrocie opisano różne rowerowe i górskie trasy. Niby wszystko w porządku, jednak tę mapę wykorzystałbym tylko w celach poglądowych. Ciężko się przy jej pomocy nawigować w nieznanym terenie. Kiepskie malowanie, duża niestaranność i niedokładność, a do tego opisy niektórych tras górskich są wyssane z palca.

Zakres mapy: Bogićevica na wschodzie, Vermosh na zachodzie, Andrijevica na północy oraz Maja Jezercë na południu.

Gdzie dostać: Mapę można dostać praktycznie tylko w Plavie (5 €), w budce informacji turystycznej (Lokalna turistička organizacija), otwartej w dni powszednie w godzinach: 8:00 - 11:00 oraz 11:30 - 16:00, w soboty 9:00 - 11:00, 11:30 - 15:00. Można ją też znaleźć w niemieckich sklepach internetowych po dwukrotnie wyższej cenie.

Albania - mapa topograficzna (Prokletije)

1:50 000

Zwyczajne, jugosłowiańskie topograficzne mapy - przy braku innych możliwości muszą wystarczyć. Obejmują swoim zasięgiem Prokletije leżące na terytorium Albanii oraz większą część w Czarnogórze i Kosowie.

Pobierz m.in. płaty: Boga-11-34-52-3 (1.2 MB), Gusinje-11-34-52-2 (1.3 MB), Theti-11-34-52-4 (1.3 MB), Vermosh-11-34-52-1 (1.2 MB).

Prokletije - Planinarska karta

1:75 000 | Geokarta, Beograd 1966

Stara jugosłowiańska mapa, obejmująca swoim zasięgiem całe Prokletije (łącznie z albańską częścią). Dobra jako poglądowa i nic więcej.

Gdzie dostać: Wątpię, że gdziekolwiek można ją znaleźć. Ja tę mapę dostałem jako prezent w kosowskim Pejë (srb. Peć), od pana urzędującego w górskim klubie Đeravica, obok którego siedziby przez przypadek przechodziłem.

Do pobrania zeskanowany, sklejony kawałek (23.1 MB).

8 lat temu

Łukasz

Byliśmy w Przeklętych dwa tygodnie temu. Zamiast do Buni Jezerces szliśmy tą doliną do Theth. Za jeziorem ścieżka wznosi się na coraz wyższe piętra doliny, aż w końcu prowadzi na koniec na przełęcz Qafa e Pejes 1710m, skąd zeszliśmy prawie 1000 metrów w dół do Theth. Piękna trasa, piękne wysokogórskie widoki. Na przejście granicy wzięliśmy zezwolenie ze straży granicznej w Plavie.